onsdag 15. august 2012

Skitt keramikkjakt

Jeg har slitt veldig med å bli venn med arvegodset etter svigerfar. Lanber og jeg har liksom ikke kommet helt på bølgelengde. Det har fortonet seg slik; jeg har vært på skytebanen og ved treff på leirduer har den liksom delt seg og gått i noen biter. Det har liksom ikke vært noen slike perletreffer som gir en støvsky av "leirduemolekyler" siden jeg begynte med Lanber. Nå skal det være sagt at på TV sendinger fra OL så er det jo nettopp pulver inni duene som skal markere treff,  som gir en slik støvsky. Men jeg har vel følt at det er unntakene hvor jeg har fått skikkelige treffer. Jeg har forsøkt å skyte uten briller, med briller med jakke, uten jakke osv.  Jeg ser nå at dette har ført til en internfokus på min lille strid mellom meg og hagla. For orden skyld jeg har en treffprosent som gjør at jeg treffer mer enn jeg bommer på trapbanen.

Jeg har siden skoledagene benyttet lesebriller og nå valgt å prøve dagslinser som et alternativ. Årsaken til dette er primært sett ikke for skytingens del men for det som skjer før fuglen letter og skuddet går. Jeg har rett og slett hatt problem med å se spesielt ryper og røy når de sitter på bakken før bikkja får reisningsordre og de er i lufta. Skjeve hornhinner kombinert med nedsatt fargesyn(Dybdesyn) har gjort sitt til at jeg ikke har sett utgangen av fugleflukten spesielt når det har vært stand på rypekull med mer enn 4 fugl.

Første skyte økt med dagslinser- Jeg hadde egentlig regnet med noen runder hvor jeg måtte skyte meg inn for å treffe. Jeg har en forkjærlighet til å benytte "Press" som banen heter- Her kan jeg velge å få single duer, eller i skuddet eller to samtidig. Normalt sett velger jeg "i skuddet" som vil si at due nummer to kommer når skuddet går. Denne øvelsen gir god trening på andreskuddet.

Til min store forundring hadde jeg allerede i første runde over 70% treff, og treffene var nesten tv treffer. Jeg tenkte litt over hvorfor det var slik når runden var over? Jeg kom vel frem til at fokus var helt og holdent på leirduene og ikke på utgangsstilling , oppkast av kolben og andre uvesentlige  saker. All fokus var på målet.

Runde to kjørte jeg med double utkast, med en noe lavere treffprosent. Siste runde gjorde meg meget positiv; jeg ba "trykker" velge mellom to enkelt, i skuddet eller double. Resultatet i denne runden var treffprosent over 90, noe som jeg er svært fornøyd med.

Jeg har siden sommerferien skutt 275 skudd, og har et mål om å skyte minimum 500 skudd totalt før  rypejakta begynner 10 september. Og under jakta har jeg planer om å se som en hauk.



Selv om jeg var positiv til sinns etter treningen i går, må jeg erkjenne at er et stykke igjen:

Skitt keramikkjakt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar