torsdag 23. august 2012

Elektronisk jakt eller ta jakta tilbake?

I mitt daglige virke er jeg for effektivisering av arbeidsprosesser, kontantstrøm og resultat ved hjelp av digitale verktøy som støtter mine kunders forretningsprosesser.

Det er derimot ett sted jeg ønsker å være fri for digitale hjelpemidler og det er under jakt enten som støkk eller med stående fuglehund.
Jeg ser alle fordeler med å putte elektronikk på bikkja men er usikker på om det er det vi trenger?

Jakta for meg er avkobling, egentid og frihet.

Fokusen som jegerlivet gir er befriende og jeg får ihvertfall tid til å filosofere over helt andre elementer enn jeg gjør til daglig. Investeringsavkastning, dekningsbidrag og bunnlinje er ikke tilstede i tankene i det hele tatt under denne tiden. I stedet kommer undringen over hundens bevegelser i terrenget, hvor sitter rypene i dag?, høyt, lavt, skogbelte eller vidde? I og med at jeg opplever jakta som så uforutsigbar så kan man ikke annet enn å bare leve der og da. Det er grunnen til at jeg jakter- ikke på grunn av matauket.  Hadde jeg brakt mitt profesjonelle jeg ut på jakt så hadde jeg nok ikke valgt rype og skogsfugljakt som jaktform. 

Spesielt i lys av de bestandene vi har i dag får jeg meg flere grunner til å være usikker på å bruke elektronikk for å få en; ellers ubrukelig vidtrekkende hund til å fungere, eller å gi beskjed til en uoppmerksom jeger som ikke husker hvor han så bikkja sist er rett medisin?

Jeg har i hvertfall bestemt meg for å ta jakta tilbake, finne meg områder uten mobildekning å jakte i, og la bikkja ha bjelle i skogen. Kall meg gjerne konservativ men jeg vil også helst ha blyhagl tilbake slik at det gikk an å bedrive human jaktutøvelse men anslagsenergi som duger.

Kan vi ikke bare si det slik at, hvis du blir oppmerksom på stand via Garmin eller annen standvarsler, eller at du må avvike kursen din med mer enn 20grader utfra plan så putter du klikkpatroner i hagla?

En innrømmelse må jeg allikevel gjøre og det er at jeg har med meg GPS applikasjon på mobilen. Og det er jo ikke rent lite datakraft jeg bærer med meg.  Apollo Guidance Computer; som sørget for Apollo 11s landing på månen hadde arbeidsminne på 2k og en lagringskapasitet på 32k. Til sammenlikning er min smarttelefon 1 048 576 ganger kraftigere når det gjelder datakraft/ lagring. Så du skal ikke se bort fra at jeg finner igjen bilen i år også? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar