mandag 20. august 2012

Merkedag 21. August

I morgen er det en merkedag for alle med hund. Det første og viktigste er at båndtvangen oppheves. Det betyr selvfølgelig ikke at alle hundeiere kan slippe sine hunder uten noen form for kontroll, men for min del betyr det i hvertfall at det nå blir en intensiv kondisjonstrening frem mot jaktstart på rype 10. September. Vår familiehund- Jippi skal nå forvandles fra familiens kjælegris til en rendyrket jeger i løpet av få uker.

Forventningene i år er høyere enn de noensinne har vært. I forbindelse med jakta i fjor fikk Jippi slitasje på halen som førte til blødning, kombinert med dette begynte han å bli vel tynn i pelsen på hofter og side. Dette var årsaken til at jeg valgte å endelig gå til det skritt å finne en veterinær med jakthundkompetanse. Anbefalingen fra en god venn var å bestille en kontroll hos Jeløy Dyreklinikk. Veterinæren gjorde noen raske undersøkelser og kom tilbake med en konklusjon om videre undersøkelser. Hunden hadde antakelig Thyroxinmangel(lavt stoffskifte) og måtte utredes videre for det.

Når man så leser hva Thyroxin hormonet styrer i kroppen blir jeg ganske overrasket over at han har fungert så bra på jakt tidligere selv om han til tider har vært litt "lat"?

Thyroxin skal i følge lærde kilder:

  • regulere energiomsetningen
  • stimulere varmeproduksjonen i de fleste celler (øker forbruket av oksygen i alle vev unntatt hjernen)
  • nødvendig for normal lengdevekst
  • nødvendig for normal utvikling av sentralnervesystemet hos forsteret og den nyfødte valpen
  • stimulerer ledningshastigheten av impulser i nervesystemet.
  • påvirker funksjon av andre hormoner
  • økt stoffskifte, fordøyelse
  • stimulere protein produksjon 
Dette betyr at med diagnosen og medisinering så er det jo bare opp til oss å nyte mange gode dager. Og takk for at det finnes dyktige veterinærer som hos Jeløy Dyreklinikk.
Nå er det jo slik at vi burde ha koplet dette allerede 2 år tidligere. Jeg har tenkt at hadde jeg valgt riktig veterinær og ikke henfalt meg til å bruke "papegøyeprofessorer" som lå i nærheten så ville nok rådene også pekt meg i en riktigere retning- tidligere?

I etterpåklokskapens lys ser jeg at; han var litt lat, fikk klumper på kanten av ørene(sår som ikke grodde), la på seg selv med diettfor og lå i sola selv om han har svart pels. Men ingen av disse tingene alene gjorde at hverken jeg eller mine tidligere veterinærer reagerte, det var jo tross alt ikke blod. 

Men i år, da skal vi ta igjen.....bare synd at dette sammenfaller med rypekrakket, så det spørs om vi ikke skal legge litt mer energi på skogsfugl i år? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar